zondag 29 november 2009

advent

het woord 'advent' is afgeleid van het Latijn: adventus (= komst, er aan komen) en advenire (= naartoe komen).
adveniren vind ik een prachtig woord!
niet ergens naar toe gaan maar er naar toe komen...
voor mij is advent een tijd van voorbereiding, van inkeer en een tijd van stilstaan bij...
vanuit de christelijke traditie is het de voorbereiding op het kerstfeest.
ik heb er mijn eigen traditie van gemaakt en die heeft niet zoveel met kerst te maken behalve dan dat ik gebruik maak van dezelfde kalendertijd,
de donkere decemberdagen...

aankomst
stille verwachting
niet aflatende hoop
als een glanzende belofte...
komst



olieverf op linnen 80x80 cm

2 opmerkingen:

  1. Prachtig werk, de kleuren spreken mij enorm aan en zo ook jouw tijd van advent. Bij ons thuis vroeger maakten we altijd een adventskrans. Sinds ik alleen woon, doe ik dat nooit meer.

    Hoe jij deze tijd beschrijft en toepast, spreekt mij enorm aan, ik was dat woord "advent" eigenlijk helemaal vergeten. Dus bedankt dat je hier de definitie beschrijft.

    Ik wens jou een mooie tijd in deze donkere dagen, dat je ergens mag aankomen…

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel Tania!
    die 4 kaarsen houd ik ook nog in ere hoor, niet in de vorm van een krans maar wel met z'n viertjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!